Monday, 8 July 2013

Salam Ramadhan ..

Assalamualaikum ,
(awal hanum menaip entry harini .. hehe)

Ramdhan tiba , Ramadhan tiba ..
esok dah 1 Ramadhan dah kan ? rasa mcm cepat aja masa berlalu ..
Mcm mana , korang dah sedia ka belum ???

ma Hanum harini , bukan main kalut dia .. almaklumlah, sekarang kan hanum dah jadi suri rumah tanpa tangga ganti ma hanum yang kena jaga kedai , so puan halijah pesan mcm2 la ..

Hari2 sebelum ni mesti ma pesan mcm ni ,

Ma : Syaira , duit ada dlm tu , satgi p beli ikan dgn syur untuk mkn mlm .. tengahari tak payah masak byk2 , dah duk dua ja dgn acik (adik hanum) ..
Hanum : ok ma..
Ma : lagi 1 , ikan dekat kucing dah ada tu tak yah beli dah ..
Hanum : ok ma..
Ma : (sambil duk siap2 nak p kedai) sayur jgn beli yg pelik2 .. satgi bukan nak mkn byk mana pun ..
Hanum : ok ma..
Ma : (setelah siap n nak langkah pintu keluar rumah, ma panggil hanum lagi) Syaira , ni mai kunci pintu..

Tapi harini , lain pulak yang ma pesan . mcm ni bunyinya ,

Ma : Syaira, satgi tak payah p kedai ..
Hanum : Apa ma ??? (buat muka terkejut mcm kucing kena air)
Ma : tak payah beli ikan .. balik satgi ma singgah beli , nak beli byk2 untuk sahur sekali ..
Hanum : ooo.. sayur ?
Ma : tak payah la, hampa bukan nak makan sayur pun ..
Hanum : ok ma ..
Ma : Syaira, mai kunci pintu ni...
Syaira : (terkejut terus p kunci pintu , yola tak nampak ma dah siap sebab hanum duk dalam bilik taip entry ni lah .. hehe )

Kesimpulannya , ma hanum mesti dah fikir siap2 semalam nak beli apa, nak makan apa untuk bersahur esok .. mesti banyak sangat sampai takut nak bg hanum beli takut hanum terlupa atau tersilap .. hehe

Jadi , jom kita jalankan tugas kita sebagai umat Islam pada bulan Ramadhan ni .. Selalu solat trawih , sedekah , baca Al-Quran dan jangan membazir tau bila ke bazar !

Sebelum tu , jom kita niat sama2 ,

نـَوَيْتُ صَوْمَ غـَدٍ عَـنْ ا َدَاءِ فـَرْضِ شـَهْرِ رَمـَضَانَ هـَذِهِ السَّـنـَةِ لِلـّهِ تـَعَالىَ

Alhamdulillah ..


Assalamualikum .. =)


No comments:

Post a Comment