Friday, 2 May 2014

Pesanan ikhlas part 2



Assalamualaikum..

Hanum kembali! Mcm yg hanum janjikan di entry yg lepas, pesanan ikhlas yg hanum cerita tentang ma hanum, entry kali nii, hanum nak ceritakan ayah hanum pulak!

Ayah hanum, (Encik Hashim bin Ariffin) Happy Birthday Ayah!!!

Bertuah hanum rasa dpt ayh mcm ayh hanum sekarang ni.. Ayah yang sangat riang dan sentiasa faham apa yg ank2 dia suka dan tak suka.. ayah yang selalu call tnya “Syaira dah makan ka?” “Syaira cukup duit tak?” masa hanum ada dekat poli.. Ayah hanum ni, aktif, suka bersukan, suka buat apa yg ank2 dia buat.. yang penting, ayah hanum sangatlah penyayang!

Suatu ketika, hanum dgn kak lang (kakak hanum yang ketiga, Hani Ajirah) dgn Alif (Farid Syazwan, dah anggap mcm adik beradik sendiri) duk main2 kat luaq rumah hanum.. kejadian tu, masa kami bertiga sekolah rendah, tak pun hanum dgn alif sekolah rendah, kak lang sekolah menengah, ntah lah, hanum tak berapa nak ingat, hehe.. yang pentingnya, masa kami duk main tu, tiba2 kak lang ckp dia nak bina pangkin, nak buat tempat untuk kami duk rehat2 bawah pokok rambutan.. angan time tu memang tinggi gila, sebab kayu yang nak diguna sah2 la lg besaq siap lg tinggi dari org yg angan2 nak buat pangkin tu.. hehe.. tapi, memang kami dah tekad sngt2 dh, kami pun siap sedia la kayu2 dgn papan yang nak guna tu.. time buat memang tak terfikir pun apa ma ayh kata kalau buat mcm tu, sbb semangat terlebih.. siap angkat kayu, k.lang dah sedia paku, tali semua yang perlu diguna lah.. siap sedia dah tiba2 ayah balik dari kerja.. terus rasa takut kena marah dgn ayah, duk diam ja, konon2 tak da apa yang berlaku..

Ayah tanya, “nak buat apa tu?” , kak lang jawab “nak buat tempat duduk2 dkt sini” ayah jawab balik,  “haa.. tunggu sat ayh p mandi dgn sembahyang dulu” . Tunggu sat? So, kami mampu tunggu la.. tunggu punya tunggu ayh keluaq siap dgn baju nak bertukang dia, “Yes! Ayh nak tolong!” Bila tgk ayh punya semangat tu, amboi, kami lg la semangat.. buat2 semua siap dah, cantik dah, siap test lompat2 ats tu, nak tgk kukuh tak kalau lompat dari atas pokok rambutan jatuh ats pangkin tu, gembira tak terkira lah kami ni.. hehe..

Nak membuktikan sifat penyayang yang teramat sangat ayh hanum dgn anak2 dia dan anak org lain, bila suatu ketika hanum dgn kak lang duk main dgn alif dgn kawan2 dia yg lain dkt rumah Cik Nab (tok kepada alif), rumah dia sebelah ja dgn rumah hanum.. masa duk main tu, kami ternampak ayh lalu dgn kereta dia dpn rumah cik nab, ayh siap bg hon.. yang mnggeramkan dan menimbulkan kejelesan hanum time tu bila, alif dgn budak2 laki yang lain yakni kawan2 dia, lari2 ank ikut belakang kereta ayah sampai la ke rumah hanum.. Sampai ja, ayah keluaq dari kereta, depa semua dah siap tunggu depan pintu kereta, ayah cium dahi masing2 terus depa senyum kambing dan lari balik rumah cik nab balik.. hui, memang kejelasan lah sifat penyayang ayah hanum tu.. =D

Buat ayah : Syaira love you much.. Terima kasih, sebab ayah rajin cari duit untuk ank2 ayah, ayah selalu faham apa yang 5 ank perempuan ayh nak dan mcm2 lg.. Ayah yg selalu jaga Syaira, ayh insan pertama bila Syaira dgn ank2 ayh yang lain dilahirkan, Ayah sanggup g hantar Syaira hari2 masa sekolah menengah, Ayah juga yang teman Syaira daftar dekat poli, ayah yang selalu call tanya khabar... ayah memang ayah yang terbaik.. love u much3.. Syaira sedang usahakan sesuatu yang terbaik untuk bantu ayah di akhirat kelak.. love u.. =)

Pesanan iklhas : Ayah, walaupun dia jarang ada dekat rumah, dia lah yang cari duit untuk jaga anak2 dia tau.. so, bantu ayah walau dgn apa cara sekali pun.. jgn buat ayah marah, jgn buat ayah sakit hati, senang cakap hormatilah ayah kita.. jadikan dia hero kita selama2nya.. Tanpa ayh, siapa lah kita..


Setakat itu dahulu, entry hanum.. dah habis part 2, dan ini lah part terakhir.. nanti, kalau brpeluang hanum taip lg dgn entry yang lain.. InsyaAllah.. =)


Assalamualaikum.. 

1 comment:

  1. nice kak.. best ja cerita tyme kecik akak.. =)

    ReplyDelete